Ben je gestopt met roken, maar heb je er alsnog eentje opgestoken?

Article banner

Het overgrote deel van de rokers probeert meerdere keren te stoppen. Als je dus eens een uitglijder maakt en één of twee sigaretten rookt, ben je zeker niet de enige.

Het feit dat je een paar sigaretten hebt gerookt betekent niet dat je weer een roker bent. Je hebt slechts een kleine terugval gehad.

EEN UITGLIJDER KAN GEBEUREN

In plaats van te denken dat je hebt gefaald, kun je beter nagaan waarom je die terugval hebt gehad en dat inzicht gebruiken om de volgende keer sterk te blijven.

En onthoud: als je drie maanden rookvrij kunt blijven is de kans groter dat je voorgoed stopt.

Blijf positief denken

Het is normaal dat je je ontmoedigd voelt maar wees niet te hard voor jezelf. Dit zorgt er alleen maar voor dat je negatief gaat denken. Als je je slecht voelt, is het makkelijk om een terugval te gebruiken als excuus om weer te gaan roken.

Zeg niet: "Het is mislukt. Dan kan ik net zo goed de rest van het pakje oproken." Haal in plaats daarvan diep adem en gooi de rest van de sigaretten weg. Zo geef je je onderbewustzijn een krachtige boodschap dat je nu een niet-roker bent.

“Geef jezelf een complimentje voor de vele keren dat je de verleiding wél hebt weerstaan. Wat heeft je toen geholpen om sterk te blijven en kun je dat in de toekomst nog eens doen?”

Tip: Denk nog eens na over de redenen waarom je in eerste instantie wilde stoppen, beloof jezelf nogmaals dat je gaat stoppen en bepaal vervolgens een nieuwe stopdatum.

Ga na waarom je een uitglijder hebt gemaakt

Elke roker heeft zo zijn triggers om te roken. Het kan simpelweg een gewoonte of een bepaalde routine zijn, een plotseling verlangen of stress op het werk. Als je weet wat je triggers zijn kan dat je helpen om de verleiding uit de weg te gaan. Maak je ook vooral geen zorgen als je wederom een uitglijder maakt. Gebruik dat moment om een strategie te bedenken om te voorkomen dat het nog eens gebeurt.

“Roken is voor veel rokers een emotioneel steunpunt. Als je in het verleden rookte als je je slecht, gestrest of angstig voelde, denk dan na of er andere manieren zijn om steun of afleiding te vinden om iets te doen aan datgene wat je zorgen baart”

Zou je bijvoorbeeld op een ander moment pauze kunnen nemen zodat je niet ziet dat je collega’s een sigaret opsteken? Kun je de komende weken zonder een kop koffie bij het ontbijt omdat deze routine je doet verlangen naar een sigaret?

Blijf de hulpmiddelen voor stoppen met roken gebruiken

Als je nicotinevervangende middelen zoals NiQuitin Transparante Pleister, NiQuitin Minizuigtablet of NiQuitin Kauwgom gebruikt, stop er dan niet mee als je een paar sigaretten hebt gerookt.

Blijf ze gebruiken en je zou moeten merken dat het verlangen en de ontwenningsverschijnselen langzaam afnemen en dat het eenvoudiger wordt om er mee om te gaan.

Veel rokers maken de fout dat ze niet voldoende therapeutische nicotine gebruiken om ontwenningsverschijnselen tegen te gaan en het verlangen naar een sigaret te verminderen.


Het is dus belangrijk dat je de nicotinevervangende middelen blijft gebruiken en zo snel mogelijk weer op het goede spoor terecht komt.